Primair Onderwijs

Film opent ogen, ook kleine oogjes.

Filmhuis Den Haag biedt workshops en schoolvoorstellingen aan voor leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs van groep 1 t/m groep 8. Waarom zijn bewegende beelden toch zo magisch? Hoe vertel je een verhaal met beelden? En wat zeggen films ons over ‘goed’ en ‘slecht’ en over ‘jezelf’ en de ‘ander’? Begeleid door professionele (film)makers toveren leerlingen zelf met beeld, regisseren ze hun eigen film, of kijken ze - na een inleiding of met een nagesprek - naar de mooiste (internationale) (speel)films. 

De programma’s van Filmhuis Den Haag voor het (speciaal) basisonderwijs vallen onder:

Beeldtoveren - Lessen waarin leerlingen experimenteren met optisch speelgoed en toveren met bewegend beeld (animatie).  

Beeldbouwen - Lessen waarin leerlingen leren hoe ze de mooiste fictie- of animatieverhalen kunnen maken, waarna ze hun producties terug kunnen kijken in de filmzaal.

Beeld & Context - Lessen waarin leerlingen leren kijken, benoemen en reflecteren.

De lessen van Filmhuis Den Haag sluiten aan bij de leerdoelen Kunstzinnige Oriëntatie: 54/55/56. 

Aanbod Primair Onderwijs

Workshop Beeldtoveren Groep 1 t/m 4

Leerlingen ontdekken tijdens deze workshop hoe je je ogen voor de gek kunt houden en stilstaande objecten kunt laten bewegen. Magisch toch? In kleine groepjes gaan de leerlingen vervolgens op onderzoek uit en wekken ze hun eigen tekeningen, Playmobil of andere materialen tot leven in hun een eigen stop-motion film.  

Workshop Beeldtoveren Groep 5 t/m 8

Leerlingen ontdekken tijdens deze workshop hoe je je ogen voor de gek kunt houden en stilstaande objecten kunt laten bewegen. Magisch toch? In kleine groepjes gaan de leerlingen vervolgens op onderzoek uit en maken ze hun een eigen stop-motion film, inclusief passende soundtrack.   

Workshop Fantastische Film Groep 5 t/m 8

Leerlingen leren tijdens deze workshop hoe je een verhaal dat je in je hoofd hebt, om kunt zetten in beeld. Op basis van een zelfbedacht verhaal maken de leerlingen een eigen storyboard, kruipen ze in de huid van een filmregisseur, geluidstechnicus, acteur of actrice, en leren ze hoe belangrijk montage is voor het presenteren van een begrijpelijk verhaal. Tot slot kijken de leerlingen hun producties terug op het witte doek.

Dropje

Voorafgaand aan de film maken de leerlingen - met spelletjes en optisch speelgoed - kennis met de magie van film. Met behulp van de techniek stop-motion wekken we samen met de kinderen een knuffel tot leven! Een beetje toveren met beeld.

Bears love me!

In de filmzaal ontdekken leerlingen wat er allemaal komt kijken bij het maken van een film. Dat begint natuurlijk bij een sterk en fantasierijk verhaal; in film kan immers álles!

Sune's Keuze

In de filmzaal zoeken we met de leerlingen uit welke keuzestress zij wel eens ervaren en waarom emoties zo'n belangrijke rol spelen in films.

De Club van Lelijke Kinderen

In de filmzaal krijgen leerlingen inzicht in de sturende werking van film. Waarom is het zo belangrijk om je af te vragen wie een YouTube-video of nieuwsreportage heeft gemaakt? Middels een quiz maken leerlingen kennis met o.a. (de gevolgen van) fake news. 

Workshop Documentaire

Leerlingen leren tijdens deze workshop het verschil tussen een fictiefilm en documentaire. Klopt het dat documentairemakers alleen maar kijken en registreren, maar niet regisseren? Leerlingen ontdekken in deze workshop de typische stijlkenmerken van een documentaire en maken vervolgens in kleine groepjes een eigen film. Voor welke vorm kiezen ze? Gaan ze de straat op voor interviews of observeren ze als “fly on the wall”? 

Vogelhuis Verhaaltjes

In de filmzaal ontdekken de leerlingen - aan de hand van verschillende filmfragmenten - het geheim achter de animatiefilm.

Solan & Ludwig gaan naar de Maan

In de filmzaal ontdekken we samen met de leerlingen wat stop-motion is en hoe de Noorse animatiestudio Qvisten het is gelukt om Solan en Ludwig - prachtige poppen - zo mooi te laten bewegen.

Calamity

In de filmzaal ontdekken de leerlingen wat er zo bijzonder is aan deze Western.

The Crossing

Na afloop van de film gaan we met de leerlingen in gesprek over vrijheid, vluchten en verantwoordelijkheid.

Altijd op de hoogte?