Workshop Documentaire

Leerlingen leren tijdens deze workshop het verschil tussen een fictiefilm en documentaire. Klopt het dat documentairemakers alleen maar kijken en registreren, maar niet regisseren? Leerlingen ontdekken in deze workshop de typische stijlkenmerken van een documentaire en maken vervolgens in kleine groepjes een eigen film. Voor welke vorm kiezen ze? Gaan ze de straat op voor interviews of observeren ze als “fly on the wall”? 

Leerdoelen:

- De leerlingen leren het verschil tussen een fictiefilm en een documentaire.
- De leerlingen leren wat de typische stijlkenmerken zijn van het genre documentaire.
- De leerlingen kunnen de opgedane kennis over het genre documentaire toepassen op hun eigen (korte) film.
- De leerlingen kunnen a.d.h.v. gestelde vragen reflecteren op hun eigen werk en passende vragen formuleren n.a.v. het werk van hun medeleerlingen.
- Naast de focus op kennis over media en mediavaardigheden, worden de leerlingen tijdens de workshop gestimuleerd om samen te werken, te onderzoeken, te luisteren en te creëren.

Leerplankader: 21ste eeuwse vaardigheden

Deze workshop is door scholen los te boeken of als onderdeel van het Cultuurschakel-project Het Ideale Nieuws.

Praktische informatie

LEERJAAR Groep 7, Groep 8
AANTAL max. 30 leerlingen (aangepast programma mogelijk voor grotere groepen)
DUUR vanaf 3 uur
PRIJS vanaf 395 euro