Nafis Fathollahzadeh, Like the Glitch of a Ghost, O Porto
Glued & Screwed #26
If artifacts could talk, they’d have a lot to say—and not all of it would be nice. This edition of Glued & Screwed centers the theme Excavation through Suffering, featuring three short films that explore (colonial) suffering through objects, location, research, and archival material.
If artifacts could talk, they’d have a lot to say—and not all of it would be nice.
This 26th edition of Glued & Screwed, curated in close collaboration with Filmhuis Den Haag, centers on the theme Excavation through Suffering. The evening's program features three short films that explore (colonial) suffering through objects, location, research, and archival material.
Opening the program is the Dutch premiere of Xabûr (2023) by Nafis Fathollahzadeh, an exquisitely rich work tracing colonial continuities along the Khabur River from northeastern Syria to Berlin. As the program “settles” in Europe, we turn the lens onto ourselves through the intricate and painfully conflicting Like the Glitch of a Ghost (2023) by Paula Albuquerque, who hauntingly examines a piece of 1950s Dutch propaganda shot in Suriname. The film exposes the "supporting role" the Netherlands created for itself to justify the territorial dispossession of its colonial presence. The final port of call this evening is Brazil, with the 21-minute abstract documentary film O Porto (2013) by Clarissa Campolina, Julia De Simone, Luiz Pretti, Ricardo Pretti. The film slowly peels back the layers of a city haunted by progress. One port on top of the other. One city on top of the other.
Filmmaker and researcher Paula Albuquerque will be present at the screening for an in-depth conversation and Q&A regarding her film and the evening's subject matter.
Xabûr (Germany, Ireland, 2023, 30') by Nafis Fathollahzadeh
The film follows the journey of Tell Halaf’s archaeological collection from northeastern Syria to Berlin, tracing colonial continuities along the Khabur River. It addresses photography and archaeology as disciplines emerging from the colonial-imperial enterprise, critically engaging with the imperial grammar of institutionalized archives and examining how it can be recycled, reimagined, and rehearsed.
Like the Glitch of a Ghost (The Netherlands, 2023, 18') by Paula Albuquerque
Researching at the Eye Film Museum archive, Paula Albuquerque found a piece of religious/medical propaganda from the 1950s. Shot in Suriname, the original footage was meant to show the supporting role that the Dutch settlers created for themselves, establishing a regime of indebtedness and justifying territorial dispossession and biopolitical power dynamics in former colonies.
Like The Glitch of a Ghost is a fake double, which introduces a glitch that actualizes the archive through a problem and affirms the vital sovereignty of those who were depicted as subaltern. It will haunt the Eye Film Museum archive, like ghosts haunt the images we are still learning to perceive.
O Porto (Brazil, 2013, 21') by Clarissa Campolina, Julia De Simone, Luiz Pretti, Ricardo Pretti
Rio de Janeiro as we don’t know it. O Porto shows us layers of a city haunted by progress. One port on top of the other. One city on top of the other.
Als artefacten konden praten, zouden ze veel te vertellen hebben – en niet alles zou even aardig zijn.
Deze 26e editie van Glued & Screwed, samengesteld in nauwe samenwerking met Filmhuis Den Haag, staat in het teken van het thema Excavation through Suffering. Op het programma staan drie korte films die (koloniaal) lijden verkennen aan de hand van objecten, locaties, onderzoek en archiefmateriaal.
Het programma wordt geopend met de Nederlandse première van Xabûr (2023) van Nafis Fathollahzadeh, een buitengewoon rijk werk dat de koloniale continuïteit langs de rivier de Khabur volgt, van Noordoost-Syrië tot Berlijn. Terwijl het programma zich in Europa ‘vestigt’, richten we de lens op onszelf met het ingewikkelde en pijnlijk conflictueuze Like the Glitch of a Ghost (2023) van Paula Albuquerque, die op beklijvende wijze een stukje Nederlandse propaganda uit de jaren 50 onderzoekt dat in Suriname is opgenomen. De film legt de ‘ondersteunende rol’ bloot die Nederland voor zichzelf heeft gecreëerd om de territoriale onteigening van zijn koloniale aanwezigheid te rechtvaardigen. De laatste halte van deze avond is Brazilië, met de 21 minuten durende abstracte documentairefilm O Porto (2013) van Clarissa Campolina, Julia De Simone, Luiz Pretti en Ricardo Pretti. De film pelt langzaam de lagen af van een stad die wordt achtervolgd door vooruitgang. De ene haven bovenop de andere. De ene stad bovenop de andere.
Filmmaker en onderzoeker Paula Albuquerque zal aanwezig zijn bij de vertoning voor een diepgaand gesprek en een vraag-en-antwoordronde over haar film en het onderwerp van de avond.
Xabûr (Duitsland, Ierland, 2023, 30') door Nafis Fathollahzadeh
De film volgt de reis van de archeologische collectie van Tell Halaf van Noordoost-Syrië naar Berlijn en traceert de koloniale continuïteit langs de rivier de Khabur. De film behandelt fotografie en archeologie als disciplines die voortkomen uit het koloniale-imperiale bedrijf, gaat kritisch in op de imperiale grammatica van geïnstitutionaliseerde archieven en onderzoekt hoe deze kan worden gerecycled, opnieuw vormgegeven en gerepeteerd.
Like the Glitch of a Ghost (Nederland, 2023, 18') door Paula Albuquerque
Tijdens onderzoek in het archief van het Eye Film Museum vond Paula Albuquerque een stuk religieuze/medische propaganda uit de jaren vijftig. De originele beelden, opgenomen in Suriname, waren bedoeld om de ondersteunende rol te laten zien die de Nederlandse kolonisten voor zichzelf hadden gecreëerd, door een regime van schuldenlast in te stellen en territoriale onteigening en biopolitieke machtsverhoudingen in voormalige koloniën te rechtvaardigen.
Like The Glitch of a Ghost is een nep-dubbelganger, die een storing introduceert die het archief door een probleem actualiseert en de vitale soevereiniteit bevestigt van degenen die als ondergeschikt werden afgebeeld. Het zal het archief van het Eye Film Museum achtervolgen, zoals geesten de beelden achtervolgen die we nog steeds leren waarnemen.
O Porto (Brazilië, 2013, 21') door Clarissa Campolina, Julia De Simone, Luiz Pretti, Ricardo Pretti
Rio de Janeiro zoals we het niet kennen. O Porto toont ons de lagen van een stad die wordt achtervolgd door vooruitgang. De ene haven bovenop de andere. De ene stad bovenop de andere.
Glued & Screwed
Short experiment on the screen
Glued & Screwed is a project by screening platform wysiwyg in collaboration with Filmhuis Den Haag. This film evening serves as a platform for experimentation by (young) artists, designers and other makers working with the medium of film. The films and visual language that are missing in the regular film landscape are given a stage here and offer visitors challenging experiences.
During a discussion with the makers in the hall or during the drinks in the cafe there is space for dialogue and getting acquainted.
Click here for more information about Glued & Screwed.