Andrew Norman Wilson, Eva Giolo, Antonina Białobrzeska
Glued & Screwed #24
The 24th edition of Glued & Screwed presents three well-considered short films that explore the endlessly fascinating world of language and cultural heritage.

The 24th edition of Glued & Screwed presents three well-considered short films that explore the endlessly fascinating world of language and cultural heritage. Starting off the evening is a film documenting the beautifully absurd Swiss tradition of Silvesterchlausen: a ritual that has been performed in Appenzell for well over 500 years. We then turn to the Dolomites, a mountain range in the northern Italian Alps, to explore ‘Ladin,’ the minority Rhaeto-Romance language spoken in the region. The evening concludes with a film and conversation with Polish filmmaker Antonina Białobrzeska, who takes us on an introspective journey in which she sets out to translate a 19th-century Polish poem into real-life actions: a language lived and felt rather than spoken.
This edition we will screen the following films:
Silvesterchlausen (United States, 2025, 15') by Andrew Norman Wilson
‘Silvesterchlausen’ is a mysterious tradition that takes place every New Year’s Eve in Switzerland’s Appenzell, the most conservative part of the country. Groups of six men dress in ornate costumes and engage in wordless, polyphonic yodeling and rhythmic bell clanging. The ritual has been performed for at least 500 years, but nobody knows how or why it began.
With his film, Andrew Norman Wilson uses telephoto lenses, macro probe lenses, and thermal cameras to make viewers keenly aware of the tradition’s sensory dimensions, which—due to its lack of a definitive meaning—could be the point.
Memory Is an Animal, It Barks with Many Mouths (Belgium, Italy, 2025, 25') by Eva Giolo
In Eva Giolo’s latest work the resonances of place, magic and myth unfold through play. Attendant to the landscape through a child’s-eye, the film streams into the specific, hidden, and vast geologies of the Dolomite mountains, through the trills and murmurs of Ladin, the minority Rhaeto-Romance language spoken in the region. As the children narrate local folklore, this language and its oral traditions, passed from body to body, itself becomes corporeal and indivisible from the land.
Exegi Monumentum (The Netherlands, France, Italy, 2025, 20') by Antonina Białobrzeska
On a quest to translate poetry into action, a filmmaker climbs Mont Blanc to recite a 19th-century Polish poem only to find that real grandeur lies not in success, but in the struggle to make meaning.
De 24e editie van Glued & Screwed presenteert drie goed doordachte korte films die de eindeloos fascinerende wereld van taal en cultureel erfgoed verkennen. De avond begint met een film over de prachtig absurde Zwitserse traditie van Silvesterchlausen: een ritueel dat al meer dan 500 jaar in Appenzell wordt uitgevoerd. Vervolgens gaan we naar de Dolomieten, een bergketen in de Noord-Italiaanse Alpen, om ‘Ladin’ te verkennen, de minderheidstaal uit het Reto-Romaans die in de regio wordt gesproken. De avond wordt afgesloten met een film en een gesprek met de Poolse filmmaker Antonina Białobrzeska, die ons meeneemt op een introspectieve reis waarin ze een 19e-eeuws Pools gedicht vertaalt naar acties uit het echte leven: een taal die wordt geleefd en gevoeld in plaats van gesproken.
Tijdens deze editie vertonen we:
Silvesterchlausen (Verenigde Staten, 2025, 15') van Andrew Norman Wilson
'Silvesterchlausen' is een mysterieuze traditie die elk jaar op oudejaarsavond plaatsvindt in Appenzell, het meest conservatieve deel van Zwitserland. Groepen van zes mannen kleden zich in sierlijke kostuums en houden zich bezig met woordeloos, polyfoon jodelen en ritmisch klokkenluiden. Het ritueel wordt al minstens 500 jaar uitgevoerd, maar niemand weet hoe of waarom het is ontstaan.
In zijn film maakt Andrew Norman Wilson gebruik van telelenzen, macro-sonde-lenzen en thermische camera's om de kijkers bewust te maken van de zintuiglijke dimensies van de traditie, die – vanwege het ontbreken van een definitieve betekenis – misschien wel het belangrijkste aspect ervan zijn.
Memory Is an Animal, It Barks with Many Mouths (België, Italië, 2025, 25') van Eva Giolo
In het nieuwste werk van Eva Giolo komen de resonanties van plaats, magie en mythe tot uiting door middel van spel. De film volgt het landschap door de ogen van een kind en stroomt naar de specifieke, verborgen en uitgestrekte geologie van de Dolomieten, door de trillers en gemompel van het Ladinisch, de minderheidstaal van het Reto-Romaanse die in de regio wordt gesproken. Terwijl de kinderen lokale folklore vertellen, wordt deze taal en haar mondelinge tradities, doorgegeven van lichaam tot lichaam, zelf lichamelijk en onlosmakelijk verbonden met het land.
Exegi Monumentum (Nederland, Frankrijk, Italië, 2025, 20') door Antonina Białobrzeska
In een poging om poëzie om te zetten in actie, beklimt een filmmaker de Mont Blanc om een 19e-eeuws Pools gedicht voor te dragen, om vervolgens te ontdekken dat ware grootsheid niet in succes ligt, maar in de strijd om betekenis te geven.

Glued & Screwed
Short experiment on the screen
Glued & Screwed is a project by screening platform wysiwyg in collaboration with Filmhuis Den Haag. This film evening serves as a platform for experimentation by (young) artists, designers and other makers working with the medium of film. The films and visual language that are missing in the regular film landscape are given a stage here and offer visitors challenging experiences.
During a discussion with the makers in the hall or during the drinks in the cafe there is space for dialogue and getting acquainted.
Click here for more information about Glued & Screwed.