The Sound of the '40s
Oorlog, afleiding & film noir
Aan het eind van de jaren '30 werd de dreigende oorlog steeds voelbaarder. Ook in de film. Britse filmmakers maakten vooral serieuze drama’s en oorlogsdocumentaires met bijpassende filmmuziek. Hun Amerikaanse collega’s maakten films waarin ze zich uitspraken tegen de oorlog. Maar toen de VS ook betrokken raakten bij de Tweede Wereldoorlog, riepen ze met hun films op tot vaderlandsliefde. Een voorbeeld van zo’n film is Holiday Inn (Mark Sandrich, 1942) met het lied Song of Freedom (en het iconische nummer White Christmas).
Door de oorlog snakte men naar afleiding. Hollywood bood die met luchtige avonturenfilms, vrolijke musicals en spannende thrillers. En elk genre kreeg zijn eigen soort muziek. Daarnaast verschenen er sombere films met grimmige muziek, de film noir. Een vroege film noir was Laura (Otto Preminger, 1944) een misdaadfilm met een melodie die een wereldhit werd.
Na de oorlog herpakte de Britse filmindustrie zich met verfilmingen van Shakespeare. In de VS werd een nieuw filmgenre populair dat typisch Amerikaans was: de western.