The Sound Of Max Steiner
Een componist die van Oostenrijkse naar Engeland vluchtte en eindigde in Amerika waar hij een gevierd componist voor film en theater werd.
Max Steiner (1888 - 1971) was een Oostenrijkse componist en dirigent die tijdens de Eerste Wereldoorlog met internering in Duitsland werd bedreigd en naar Engeland vluchtte voordat hij in 1914 naar Amerika emigreerde en een gevierd componist voor film en theater werd.
"De man die de moderne filmmuziek uitvond."
Steiner verhuisde in 1929 naar Hollywood. Met zijn Europese muzikale opleiding, die grotendeels uit opera's en operettes bestond, bracht hij een hele reeks ouderwetse technieken met zich mee die veel toevoegde aan de ontwikkeling van de Hollywood-filmmuziek. Hoewel Steiner al snel werd omschreven als "de man die de moderne filmmuziek uitvond", beweerde hij zelf dat "het idee bij Richard Wagner is ontstaan. Als Wagner in deze eeuw had geleefd, zou hij de nummer 1 filmcomponist zijn geweest." Wagner was immers de uitvinder van het leidmotief die Steiners composities sterk beïnvloedde. “He was my composer” zij actrice Bette Davis (o.a. Dark Victory) over Steiner, omdat zij precies wist wat voor meerwaarde zijn muziek aan haar films meegaf.
Steiner werd genomineerd voor 24 Academy Awards, waarvan hij er drie won: The Informer (1935); Now, Voyager (1942); en Since You Went Away (1944). Naast zijn met een Oscar bekroonde partituren, zijn enkele van Steiners meest populaire werken King Kong (1933), Little Women (1933), Jezebel (1938), Gone with the Wind (1939), en Casablanca (1942), hoewel hij het liefdesthema "As Time Goes By" niet heeft gecomponeerd (de vetgedrukte titels staan in de tentoonstelling).
Max Steiner uit de collectie van het filmhuis:
The Making of King Kong - Orville Goldner & George E. Turner 1975
The Informer - John Ford (1935) Oscar voor Max Steiner
Dark Victory - Edmund Goulding (1939)
Gone With the Wind - Victor Fleming (1939)
Casablanca - Michael Curtiz (1942)
The Fountainhead - King Vidor (1949)