Ivan Salatić
Wondrous is the Silence of my Master - ENFF
The leader of 19th-century Montenegro is forced to retreat to Italy to cure himself of tuberculosis. As his condition worsens, his loyal servant struggles with duty and the shadow of his master‘s fate.
-1759826568.jpg/9b65958dba5934cdd22dde0b5a1defab.jpg)
Having been weakened by tuberculosis and under pressure from the Ottomans, Morlak, a fictive leader of 19th-century Montenegro inspired by Petar II Petrović Njegoš, goes to southern Italy for treatment. For his most loyal companion, Đuko, this trip brings on nostalgia and jealousy, particularly because Morlak quickly befriends a visiting scholar. As Đuko’s devotion is transformed into obsession, his inner world begins to fracture.
The director avoids conventional drama, instead crafting sparse vignettes, reminiscent of Albert Serra, where silence and stillness weigh as much as words. Beneath this surface is an understated critique of power imbalances: the fragile position of small Balkan societies caught between East and West, and the colonial gaze of bourgeois elites who view their guests as noble savages. Characters are archetypal, but in this self-aware abstraction, the film is an allegory for displacement and longing. In the deconstruction of mythical nation and omnipotent leaders, Salatić offers a nostalgic examination of identity and exile.
Verzwakt door tuberculose en onder druk van de Ottomanen reist Morlak, een fictieve leider van het Montenegro uit de 19e eeuw geïnspireerd op Petar II Petrović Njegoš, naar Zuid-Italië voor behandeling. Voor zijn meest trouwe metgezel, Đuko, brengt deze reis nostalgie en jaloezie met zich mee, vooral omdat Morlak snel vriendschap sluit met een bezoekende geleerde. Terwijl Đuko’s toewijding verandert in obsessie, begint zijn innerlijke wereld te barsten.
De regisseur vermijdt conventioneel drama en creëert in plaats daarvan sobere vignetten, reminiscent aan Albert Serra, waarin stilte en stilstand net zoveel wegen als woorden. Onder deze oppervlakte schuilt een subtiele kritiek op machtsongelijkheden: de fragiele positie van kleine Balkanse samenlevingen, gevangen tussen Oost en West, en de koloniale blik van burgerlijke elites die hun gasten zien als nobele wilden. De personages zijn archetypisch, maar in deze zelfbewuste abstractie fungeert de film als allegorie voor ontworteling en verlangen. In de deconstructie van mythische naties en almachtige leiders biedt Salatić een nostalgische verkenning van identiteit en ballingschap.

Eastern Neighbors Film Festival 2025
Discover more about the Eastern Neighbours Film Festival – where cinema from Eastern and Southeastern Europe takes centre stage. From 5 to 9 November 2025, explore the full line-up of films, events, and special guests featured in this year’s edition at Filmhuis Den Haag. For the full program, click here.