Wim Wenders
Wim Wenders Shorts
Bekijk deze avond drie mooie shorts van de hand van Wenders: 'Same player shoots again' (1967), 'Silver City Revisited' (1968) en 'Reverse angle: Ein Brief aus New York by Wim Wenders' (1982).
Tijdens deze speciale avond sluiten we onze Wim Wenders maand af met een compilatie van drie van zijn mooiste shorts.
1967 - SAME PLAYER SHOOTS AGAIN door Wim Wenders - Korte film, geen dialoog (12 min.): „SCHAUPLÄTZE was mijn eerste korte film. Maar hij is op de een of andere manier verloren gegaan. Echter, twee overgebleven opnamen bleven behouden en werden de eerste twee shots van SAME PLAYER SHOOTS AGAIN. Ze vormen een soort van proloog. De rest van de film, na de titel, bestaat uit een opname van drie minuten die vijf keer wordt herhaald, net als de vijf ballen in een flipperkast. Hij werd in zwart-wit opgenomen en vervolgens vijf keer herhaald, waarbij elke keer een andere kleur werd gebruikt. Het werd niet echt een kleurenfilm, meer een beetje blauw, rood, geel en groen langs de weg." Bron: Wim Wenders Stiftung.
1968 - SILVER CITY REVISITED door Wim Wenders - Korte film, geen dialoog (25 min.): "Ik was erg onder de indruk van de uitzichten vanuit de verschillende appartementen waarin ik als student in München woonde. En ik had een ansichtkaartencollectie. En op de zolder van de filmschool vond ik een verzameling oude 78-toeren Shellac-platen en nummerde ze opeenvolgend met dezelfde titel: MOOD MUSIC. Een opnamemix gebeurde niet. Met de 16mm-projector van de filmschool nam ik ze direct op de geluidsband op, op gevoel." Bron: Wim Wenders Stiftung.
1982 - REVERSE ANGLE: Ein Brief Aus New York - Korte film (17 min.): “REVERSE ANGLE was mijn eerste dagboekfilm. Het gaat over ‘new wave muziek’ (waaronder Jim Jarmusch's Del Byzanteens), over ronddwalen in New York, over het montageproces van HAMMETT in het bijzijn van Francis Ford Coppola, over een roman van Emanuel Bove en over Edward Hopper. En op de een of andere manier was het geheel een reflectie over filmmaken in Europa en Amerika." Bron: Wim Wenders Stiftung.
During this special evening, we conclude our Wim Wenders month with a compilation of three of his finest short films.
1967 - SAME PLAYER SHOOTS AGAIN by Wim Wenders - Short, No dialogue (12 min.): „SCHAUPLÄTZE was my first short film. But it got lost somehow. However, two leftover shots remained and became the first two shots of SAME PLAYER SHOOTS AGAIN. They form some kind of prelude. The rest of the film, after the title consists of a three minute shot repeated five times, like the five balls in a pinball machine. It was shot in black and white and then repeated five times, dyed in a different color each time. It did not really turn out a color film. Just a bit of blue, red, yellow and green along the road.” Source: Wim Wenders Stiftung.
1968 - SILVER CITY REVISITED by Wim Wenders - Short, No dialogue (25 min.): “I was very impressed by the views from the different apartments in which I lived as a student in Munich. And I had a postcard collection. And in the attic of the film school I found a collection of old 78 Shellac records and numbered them consecutively with the same title: MOOD MUSIC. A recording mix did not happen. With the 16mm projector of the film school, I recorded them directly onto the audio track by rule of thumb.” Source: Wim Wenders Stiftung.
1982 - REVERSE ANGLE: Ein Brief Aus New York by Wim Wenders - Short (17 min.): “REVERSE ANGLE was my first diary film. It is about “new wave music” (among others Jim Jarmusch’s Del Byzanteens), about straying in New York, about the editing process of HAMMETT in the presence of Francis Ford Coppola, about a novel by Emanuel Bove and about Edward Hopper. And somehow, the whole thing was a reflection about filmmaking in Europe and America.” Source: Wim Wenders Stiftung.
Im Lauf der Zeit: De films van Wim Wenders
Speciaal voor de 4K re-release van zijn meesterwerk ‘Paris, Texas’, staan we in de maand november stil bij de stempel die Wenders heeft gedrukt op de filmwereld. Een stempel die daarnaast fungeert als postzegel, op weg naar alle plekken waar Wenders ons mee naar toe neemt in zijn films. Reis je mee?
Bekijk het hele programma hier.