Matthew Rankin
Universal Language (Previously Unreleased)
Universal Language beleefde zijn wereldpremière in de Quinzaine des Réalisateurs-sectie van het Cannes-filmfestival en was ook de Canadese inzending voor de Oscars (shortlist).

“'Universal Language' opent ijzersterk met een perfecte openingsscène die meteen de toon zet.”
(Lees hieronder de volledige toelichting van Thomas)
Absurde, surrealistisch getinte komedie van Canadese regisseur Matthew Rankin (The Twentieth Century) verbindt hedendaags Winnipeg, Canada, met het Teheran van de jaren 90. Wes Anderson meets Abbas Kiarostami in Rankins ode aan de Iraanse cinema, die droom en werkelijkheid kunstig weet te verweven. De introverte ambtenaar Matthew (Matthew Rankins) verlaat Montreal voor een bezoek aan zijn zieke moeder in Winnipeg. Komt hij wel aan in de stad die zijn geboorteplaats is? Want eenmaal daar blijkt iedereen in de geïsoleerde Canadese metropool Farsi te spreken. Matthew zelf raakt verzeild in de zoektocht van twee kinderen naar een bril, ondertussen leidt gids Massoud een troep verbijsterde toeristen langs de monumenten en historische plekken van de stad ‘Winnipeg’. Universal Language beleefde zijn wereldpremière in de Quinzaine des Réalisateurs-sectie van het Cannes-filmfestival en was ook de Canadese inzending voor de Oscars (shortlist).
'Mixt de filmstijl van Wes Anderson met de humanistische cinema van Abbas Kiarostami' - VPRO Cinema (★★★★)
'Film die terloopse schoonheid en zachtaardigheid viert' - Trouw (★★★★)
'Gortdroge, goeddeels statische regie' - de Volkskrant (★★★★)
“'Universal Language' starts off really strong with a perfect opening scene that sets the tone just right.”
(Read Thomas’s full review below)
Absurd, surrealist comedy by Canadian director Matthew Rankin (The Twentieth Century) connects contemporary Winnipeg, Canada, with 1990s Tehran. Wes Anderson meets Abbas Kiarostami in Rankin’s ode to Iranian cinema, which artfully blends dream and reality.
The introverted civil servant Matthew (played by Rankin himself) leaves Montreal to visit his ailing mother in Winnipeg. But does he ever truly arrive in the city of his birth? Once there, he discovers that everyone in the isolated Canadian metropolis speaks Farsi. Matthew soon gets caught up in two children’s search for a pair of glasses, while tour guide Massoud leads a group of bewildered tourists past the monuments and historic sites of the city of “Winnipeg.”
Universal Language had its world premiere in the Directors’ Fortnight section at the Cannes Film Festival and was also Canada’s official Oscar submission (shortlist).
'Mixes the film style of Wes Anderson with the humanistic cinema of Abbas Kiarostami' – VPRO Cinema (★★★★)
'A film that celebrates casual beauty and gentleness' – Trouw (★★★★)
'Bone-dry, largely static direction' – de Volkskrant (★★★★)
.png/dd1f567bb112b083cd30373685618bcd.png)
Uitgelicht door
Thomas Foster, Programmer at Filmhuis Den Haag:
‘‘'Universal Language' starts of really strong with a perfect opening scene that sets the tone just right. Launching itself into a super funny first act but afterwards easily allowing itself to morph into beautiful poetic melancholic cinema. Set in a vaguely familiar liminal version of Winnipeg it somehow feels extremely cozy and comforting. I guess this one's for all who enjoy winter.
P.S. The runtime is also under the 90-minute mark, so no excuses.’’