Buster Keaton
Dag in de Branding: Buster Keaton
Two Buster Keaton classics back on the big screen.
In samenwerking met Festival Dag in de Branding vertonen we twee klassiekers van stommefilmlegende Buster Keaton. In The Goat (1921) begint een reeks avonturen wanneer Buster door een ongeluk tijdens het fotograferen wordt aangezien voor Dead Shot Dan, de lokale slechterik. In Sherlock Jr. (1924) volgen we het verhaal van een filmoperateur die ervan droomt detective te worden. Wanneer hij zijn beperkte vaardigheden inzet, wordt hij door een rivaal valselijk beschuldigd van diefstal van een zakhorloge.
Evelien van den Broek, gastcurator Dag in de Branding: "Voordat ik muziek ging studeren heb ik een jaar Film- en Televisiewetenschap gestudeerd aan de UvA. De hele filmgeschiedenis kwam toen langs, waaronder uiteraard ook de zwijgende film. Ik vond het fantastisch om te zien hoe de eerste filmpioniers omgingen met dit nieuwe medium, en Buster Keaton is zeker een van de meest innovatieve en invloedrijke filmmakers uit die tijd. Mooi om te zien hoe hij vanuit vaudeville de overstap gemaakt heeft naar film. Zijn waanzinnige en gevaarlijke physical comedy gags (die hij zelf uitvoerde!) en droge humor zijn aanstekelijk. Ik vind de camera kaders in zijn films vaak prachtig, daarin kun je ook zijn invloed op huidige regisseurs als Wes Anderson zien. In mijn nieuwe stuk Deadpan, speciaal gemaakt voor Dag in de Branding, gebruik ik korte fragmenten uit films van Buster Keaton. Zijn werk sluit mooi aan bij het thema ’speelsheid’ dat ik voor deze editie uitkoos, en ik vind het bijzonder dat wij nu, bij Filmhuis Den Haag, zo’n 100 jaar nadat ze gemaakt zijn, deze films weer op groot scherm kunnen laten zien."
In collaboration with Festival Dag in de Branding we are screening two classics by silent film legend Buster Keaton. In The Goat (1921) a series of adventures begins when an accident during photographing causes Buster to be mistaken for Dead Shot Dan, the local bad guy. In Sherlock Jr. (1924) we the follow the story of a film projectionist who longs to be a detective. When he puts his meagre skills to work, he is framed by a rival for stealing a pocket watch.
Evelien van den Broek, guest curator of Dag in de Branding: "Before I started studying music, I studied Film and Television Studies at the University of Amsterdam for one year. We covered the entire history of film, including silent film, of course. I loved seeing how the early film pioneers dealt with this new medium, and Buster Keaton is definitely one of the most innovative and influential filmmakers of that era. It's fascinating to see how he made the transition from vaudeville to film. His crazy and dangerous physical comedy gags (which he performed himself!) and dry humor are infectious. I often find the camera frames in his films beautiful, and you can also see his influence on current directors such as Wes Anderson. In my new piece Deadpan, created especially for Dag in de Branding, I use short excerpts from Buster Keaton's films. His work fits in nicely with the theme of ‘playfulness’ that I chose for this edition, and I think it's special that we can now show these films on the big screen again at Filmhuis Den Haag, some 100 years after they were made."
Festival Dag in de Branding
Tijdens Festival Dag in de Branding laten de Haagse podia, het Residentie Orkest en diverse ensembles je kennismaken met de nieuwste muziek. Drie keer per jaar organiseren zij met elkaar een festival vol ontdekkingen op verschillende locaties in Den Haag. De makers van nu staan centraal. Ontmoet de componisten en praat na met de musici. Wat fascineert hen en hoe hoor je dat terug in het werk?
Klik hier voor meer informatie over het festival.