Albert Serra
Tardes de Soledad
Een indringende blik op de wereld van het stierenvechten, waar schoonheid en wreedheid elkaar ontmoeten in een hypnotiserende dans met de dood.

De Peruviaanse Andrés Roca Rey geldt als een van de laatste grote iconen van het stierenvechten. Samen met zijn entourage reist hij van arena naar arena, door een wereld waar leven en dood elkaar voortdurend kruisen — omgeven door bloed, bravoure, big balls en schitterend borduurwerk. Terwijl de camera hem van dichtbij volgt, en nog dichter op de dood en decadentie die hem omringen, slepen de hypnotiserende beelden ons mee naar de grens tussen schoonheid en wreedheid. Want terwijl Roca Rey zijn gedurfde dans met de dood uitvoert, rijst de vraag: kan iets zo gewelddadigs ook mooi zijn?
In Tardes de Soledad brengt regisseur Albert Serra een indringende blik op de wereld van de tauromachie — een traditie die evenzeer wordt gevierd als verafschuwd. Met de camera dicht op de huid van de matador toont Serra niet alleen een fysieke strijd, maar onthult hij ook een mannenwereld waarin eenzaamheid en kwetsbaarheid verscholen gaan achter bloeddoordrenkte pakken. Zonder te oordelen, maar met een onberispelijke cinematografische stijl, confronteert Serra de kijker met diens eigen morele grenzen in de strijd tussen mens en dier, kunst en barbarij. Het resultaat is een film die zowel intens als intiem is, bruut en betoverend, confronterend én poëtisch. Tardes de Soledad werd bekroond met de Concha de Oro op het filmfestival van San Sebastián.
Peruvian Andrés Roca Rey is considered one of the last great icons of bullfighting. Together with his entourage, he travels from arena to arena, through a world where life and death constantly intersect — surrounded by blood, bravado, big balls, and exquisite embroidery. While the camera follows him closely, and even closer to the death and decadence surrounding him, the hypnotic images pull us toward the boundary between beauty and cruelty. Because while Roca Rey performs his daring dance with death, the question arises: can something so violent also be beautiful?
In Tardes de Soledad, director Albert Serra offers an intense look at the world of bullfighting — a tradition that is both celebrated and despised. With the camera close to the matador’s skin, Serra not only reveals a physical struggle but also uncovers a male-dominated world where loneliness and vulnerability are hidden behind blood-soaked suits. Without judgment, but with impeccable cinematic style, Serra confronts the viewer with their own moral boundaries in the battle between man and animal, art and barbarism. The result is a film that is both intense and intimate, brutal and captivating, confronting and poetic. Tardes de Soledad was awarded the Concha de Oro at the San Sebastián Film Festival.