Johan Grimonprez
Soundtrack to a Coup d'État
Soundtrack to a Coup d'État is een meeslepende documentaire die met een jazzy flair de moord op Lumumba ontrafelt, het kolonialisme fileert en de diepe connectie tussen politieke intriges en jazzmuziek blootlegt.
16 februari 1961. Twee jazzmuzikanten, Abbey Lincoln en Max Roach, bestormen de VN Veiligheidsraad en protesteren tegen de moord op Patrice Lumumba, de eerste democratisch verkozen premier van Congo. Het is zes maanden na de toelating van zestien nieuwe onafhankelijke Afrikaanse landen tot de VN, een politieke aardbeving die de meerderheid van de stemmen wegschuift van de koloniale Westerse machten. Terwijl Sovjetleider Nikita Chroesjtsjov uit verontwaardiging met zijn schoen slaat over de medeplichtigheid van de VN aan de omverwerping van Lumumba, zoeken de VS hun toevlucht in de jazz. Bang om het Congolese uranium kwijt te raken, sturen ze muzieklegendes als Louis Armstrong, Nina Simone, Dizzy Gillespie en Duke Ellington naar Afrika om de aandacht af te leiden van de door de CIA gesteunde staatsgreep. Intussen worstelen Armstrong en anderen met een pijnlijk dilemma: hoe kunnen ze een land vertegenwoordigen waar rassensegregatie nog springlevend is?
Soundtrack to a Coup d’Etat bruist van de energie en is zowel een pijnlijk stukje koloniale geschiedenis als een levendig jazzconcert. Scherp en rijkelijk gedetailleerd ontrafelt regisseur Johan Grimonprez de dekolonisatie van Congo, waarbij hij de moord op Lumumba in 1961 en de betrokkenheid van Belgische en Amerikaanse overheden blootlegt. Door jazzmuziek te verweven met politieke intriges schetst hij een krachtig beeld van kolonialisme, racisme en de voortdurende strijd om Congolese grondstoffen. Gecombineerd met een montage die net zo jazzy is als de soundtrack, de Special Jury Award op Sundance en een zegetocht langs vele filmfestivals, maakt het Soundtrack to a Coup d’Etat de must-see documentaire van het jaar.
February 16, 1961. Two jazz musicians, Abbey Lincoln and Max Roach, storm into the UN Security Council, protesting the assassination of Patrice Lumumba, the first democratically elected prime minister of Congo. It’s six months after sixteen newly independent African countries were admitted to the UN, a political earthquake that shifts the majority of votes away from the Western colonial powers. Meanwhile, Soviet leader Nikita Khrushchev bangs his shoe in outrage over the UN's complicity in Lumumba's overthrow, and the U.S. turns to jazz in response. Afraid of losing access to Congolese uranium, they send music legends like Louis Armstrong, Nina Simone, Dizzy Gillespie, and Duke Ellington to Africa to divert attention from the CIA-backed coup. However, Armstrong and others face a painful dilemma: how can they represent a country where racial segregation is still alive and well?
Soundtrack to a Coup d’Etat pulses with energy, capturing both a painful piece of colonial history and a vibrant jazz concert. Sharp and richly detailed, director Johan Grimonprez unravels the decolonization of Congo, exposing the 1961 assassination of Lumumba and the involvement of Belgian and American governments. By weaving jazz music with political intrigue, he paints a powerful picture of colonialism, racism, and the ongoing struggle for Congolese resources. With a montage as jazzy as its soundtrack, a Special Jury Award at Sundance, and a triumphant tour across numerous film festivals, Soundtrack to a Coup d’Etat is the must-see documentary of the year.