MBO
Film opent ogen.
Filmhuis Den Haag biedt workshops en schoolvoorstellingen aan voor mbo-studenten van niveau 1 t/m 4. Studenten leren hoe ze zelf een animatie- of fictiefilm kunnen maken, kijken een relevante film voor hun studierichting of kijken - na een inleiding of met een nagesprek - in het kader van Burgerschap naar de mooiste (internationale) (speel)films.
Beeldkraken - lessen waarin studenten kennismaken met de grammatica van film en hoe je met behulp van filmtechnieken de ervaring of interpretatie van het publiek kunt sturen. Kraak de codes door kritisch te leren kijken en (eventueel) te oefenen in de vorm van een eigen productie.
Beeldbouwen - lessen waarin studenten (nieuwe) inzichten in de grammatica van film toepassen op een eigen productie. Studenten vertellen hun eigen verhalen volgens het principe 'show, don't tell', monteren hun eigen materiaal en voegen geluiden/muziek toe. Tot slot kijk de studenten de film terug op het witte doek.
Beeld & Context - lessen waarin studenten leren om actief te kijken, te analyseren, te benoemen en (eventueel) een mening te vormen/te verwoorden.
Heb je een vraag over onze programma's? Mail dan gerust naar educatie@filmhuisdenhaag.nl.
Wil je een programma boeken? Kijk dan onderaan deze pagina of via de pagina van het programma dat je zou willen boeken.
Aanbod MBO
Workshop Fictie
Hoe vertel je een verhaal met beelden? Waarom zijn filmgenres zo handig en wat is de rol van filmmuziek?
Workshop Animatie (Stop-motion)
Tijdens deze workshop krijgen studenten inzicht in de werking van stop-motion en passen zij de techniek toe op een eigen filmproductie.
Film & Inleiding
Studenten krijgen een uitgebreide inleiding op de film die ze gaan zien.
Film & Burgerschap
Film toont ons een diversiteit aan perspectieven en maakt nieuwsgierig naar andere perspectieven.
Lessen filmgeschiedenis en filmanalyse
Hoe bewust kijken we naar een film? Welke informatie halen we uit beelden en hoe kunnen we een film beter begrijpen?
De grens van de grap
In dit programma leren studenten nadenken over het belang van satire voor een vrije en open samenleving.