Cemil Agacikoglu
Son Hasat
De Turkse rietvelden vormen het adembenemende decor van een allegorisch verhaal over mensen die slinks op zoek gaan naar een beter leven.

“‘Son Hasat’ is een ijkpunt van Turkse cinema waarbij ik op het puntje van mijn stoel zat.”
(Lees hieronder de volledige toelichting van Sophie)
Ali en zijn vrouw Aysel wonen in een klein dorpje in Anatolië, omgeven door een groot meer en immense rietvelden. Ze moeten hard werken om rond te komen. Bovendien worden ze uitgebuit en mishandeld door maffiose bazen. De bazen van de arbeiders zijn onderling in oorlog en daarnaast is er een conflict gaande rond het stropen van vogels. Terwijl zijn vrouw bereid is zich aan de omstandigheden aan te passen, blijft Ali zich verzetten. Wanneer door een ongeluk een van de bazen van het toneel verdwijnt, wordt de situatie voor Ali steeds ingewikkelder. De Turkse rietvelden vormen het adembenemende decor van een allegorisch verhaal over mensen die slinks op zoek gaan naar een beter leven.
'Een sterk opgebouwde, sfeervolle thriller' - VPRO Cinema (★★★)
'Een sombere, introverte, oogverblindend mooie film' - de Volkskrant (★★★★)
“‘Son Hasat’ is a landmark in Turkish cinema that had me on the edge of my seat.”
(Read Sophie's full commentary below)
Ali and his wife Aysel live in a small village in Anatolia, surrounded by a large lake and vast reed fields. They must work hard to make ends meet. In addition, they are exploited and mistreated by mafia bosses. The bosses of the workers are at war with each other, and there is also a conflict surrounding the poaching of birds. While his wife is willing to adapt to the circumstances, Ali continues to resist. When an accident causes one of the bosses to disappear from the scene, the situation becomes increasingly complicated for Ali. The Turkish reed fields serve as the breathtaking backdrop for an allegorical story about people slyly seeking a better life.
'A strongly constructed, atmospheric thriller' - VPRO Cinema (★★★)
'A bleak, introverted, dazzlingly beautiful film' - de Volkskrant (★★★★)

Uitgelicht door
Sophie Jansen, Teamleider Programmering Filmhuis Den Haag:
“Heb je altijd al willen weten hoe ‘Goodfellas’ zou verlopen als het zich op het Turkse platteland zou afspelen? Zoek niet verder: ‘Son Hasat’ is de film voor jou. Heel even lijkt het landschap waarin rietsnijder Ali en zijn vrouw Aysel wonen heel idyllisch, maar al snel ontdek je het tegendeel: dit is een keiharde wereld. Tussen de bazen van de ‘rietmaffia’ lijkt Ali een kleine speler, maar wanneer de frustraties hoger oplopen neemt zijn verhaal een verrassende wending, terwijl Aysel op haar eigen manier omgaat met de benauwende omstandigheden van leven tussen het riet. ‘Son Hasat’ is een ijkpunt van Turkse cinema waarbij ik op het puntje van mijn stoel zat.”