Satyajit Ray
Pather Panchali (digitale restauratie)
Meesterfilmer Satyajit Ray toont het landelijke Bengaalse leven in zijn 4K-gerestaureerde klassieker Pather Panchali.
Eigenlijk waren de hoogtijdagen van het Italiaanse neorealisme alweer voorbij toen regisseur Satyajit Ray met Pather Panchali de belangrijkste Indiase vertegenwoordiger van het genre maakte. De film was de eerste uit de zogenaamde Apu-trilogie waarin hij het alledaagse leven aan de onderkant van de Indiase maatschappij belicht, aan de hand van drie levensfases van de titelfiguur. Te midden van alle tragiek is er ook plaats voor poëzie en humor. Satyajit Ray (1921-1992) is zonder twijfel een van de grootste filmmakers van India. Akira Kurosawa vergeleek het niet te hebben gezien van zijn films met 'als in de wereld zijn zonder ooit de zon of maan te hebben gezien'. Ook hedendaagse makers als Wes Anderson en Chris Nolan behoren tot de bewonderaars van zijn werk.
Although the heyday of Italian neorealism was already over when director Satyajit Ray made the genre's most important Indian representative with Pather Panchali. The film was the first from the so-called Apu trilogy in which he highlights everyday life at the bottom of Indian society, through three phases of the title character's life. Amidst all the tragedy, there is also room for poetry and humour. Satyajit Ray (1921-1992) is undoubtedly one of India's greatest filmmakers. Akira Kurosawa compared not having seen his films to ‘being in the world without ever having seen the sun or moon’. Contemporary makers like Wes Anderson and Chris Nolan are also among the admirers of his work.