Simon Moutaïrou
Ni chaînes ni maîtres
Île de France, 1759. Massamba en zijn dochter Mati trotseren een helse klopjacht wanneer ze ontsnappen van de plantage waar ze als slaven werden vastgehouden.
In Ni chaînes ni maîtres volgen we de tot slaaf gemaakte Mati, die droomt van een vrij leven, ver weg van de suikerrietplantage. Volgens de overlevering zou er ergens op Île de France (het huidige Mauritius) een plek bestaan waar voormalige slaven in vrijheid leven. Mati’s vader Massamba gelooft daar niets van, en vindt dat ze zich beter kan schikken in haar lot. Dat is immers de enige kans om te overleven. Wanneer Mati toch ontsnapt, en de plantagehouder de beruchte slavenjager Madame de la Victoire inhuurt om haar te vangen, ziet Massamba geen andere mogelijkheid dan zijn ketenen af te gooien en zijn dochter te vinden, voor het te laat is. Ni chaînes ni maîtres is de eerste recente grote Franse speelfilm die een blik op het Franse slavernijverleden werpt. Voor het scenario werkte regisseur Simon Moutaïrou nauw samen met historici om de film zo realistisch mogelijk te maken en zo bij te dragen aan het bewustzijn rond het Franse slavernijverleden.
'Brengt hel van koloniale plantage in kaart' - de Volkskrant (★★★★)
'Het Franse ‘12 Years a Slave’ - NRC (★★★★)
'Een dromerige kwaliteit'- Trouw (★★★★)
In Ni chaînes ni maîtres, we follow enslaved Mati, who dreams of a free life away from the sugar cane plantation. Tradition has it that somewhere on Île de France (present-day Mauritius) there is a place where former slaves live in freedom. Mati's father Massamba does not believe any of this, and thinks she had better resign herself to her fate. After all, that is the only chance of survival. When Mati does escape, and the plantation owner hires the notorious slave hunter Madame de la Victoire to capture her, Massamba sees no other option but to throw off his chains and find his daughter, before it is too late. Ni chaînes ni maîtres is the first recent major French feature film to take a look at France's slavery past. For the screenplay, director Simon Moutaïrou worked closely with historians to make the film as realistic as possible to contribute to awareness around France's slavery past.
‘Brings hell of colonial plantation mapping’ - de Volkskrant (★★★★)
‘The French ’12 Years a Slave' - NRC (★★★★)
‘A dreamy quality’- Trouw (★★★★)