Various
Between Film and Art - ENFF
"Between Film and Art" is a segment dedicated to experimental and artist-driven film in its many forms.

"Between Film and Art" is a segment dedicated to experimental and artist-driven film in its many forms. This year, the focus is on two extraordinary makers, presenting from each a longer, more discursive film, and a shorter, more formal work that reveals the stakes of their larger practice.
Ewelina Rosińska and Vadim Kostrov are filmmakers whose relatively young bodies of work have already drawn much notice in today’s international film circuits. Their post-diary practices exceed the autobiographical, taking the lived personal into historical and ecological dimensions. Among the questions their films ask are those of ways of looking, the processes of meaning-making in cinema, and how it can present a reality through reality, in the encounter of viewership.
"Ashes by Name Is Man" by Ewelina Rosińska is a quietly radical work. In fragments and their resonances, it is an intimate portrait of the filmmaker’s grandparents, a formal study of the Catholic Church, and a curious eye on movement in the Polish landscape. The result is a mode of cinematic sensing that lets the world’s latent music surface, in its tempos and intensities. A subtle critique becomes palpable, of a faith that is not only practised, but that looks back – through walls, through land, its lifeforms, across generations.
"Vultures" is a single roll of film of what Rosińska calls an "encounter" with a group of birds in flight. As the vultures circle overhead to discern the humans below, the humans frame them with their camera. What unfolds is an imperfect choreography: circles in the sky, rectangles from the ground, each pursuing and slipping past the other. A vivid instance of an ecological gaze: mutual, unstable, and unresolved seeing.
"Still Free" is a defining example of Vadim Kostrov’s vision and method: a cinema of deeply intimate observation, ambient duration, and an open, unprescriptive attention to the present. At the time of filming, it was not political in the straightforward sense. In the wake of Russia’s invasion of Ukraine and the filmmaker’s forced exile, it is now charged with historical gravity, revealing how history rewrites the ordinary. What once may have seemed light – a group of friends summer swimming – now reads as a fragile interval, already shadowed by collapse. Kostrov’s camera lingers on the changing light, drifting through the last hours of dusk before darkness. The contradictions of freedom and constraint, and our subjection to history and control, appear as regimes of time.
"Éveil" is part of Kostrov’s series of silent MiniDV shorts, made during his exile in France. What we witness is a loss of figuration – from foliage into light forms – and with that, a loss of coordinates, of subject and object. Yet the title suggests a countermovement: a dawning, a perceptual opening. The film dares to remain in abstraction, patient for it to turn into something else. What do we see at the end of the world?
Screenings will be followed by Q&A with the directors Ewelina Rosińska and Vadim Kostrov.
“Between Film and Art” is een programma gewijd aan experimentele en door kunstenaars gedreven film in al haar vormen. Dit jaar ligt de focus op twee bijzondere makers, waarbij van elk een langere, meer beschouwende film wordt gepresenteerd, en een kortere, formelere productie die de kern van hun bredere praktijk blootlegt.
Ewelina Rosińska en Vadim Kostrov zijn filmmakers van wie de relatief jonge oeuvres al veel aandacht hebben getrokken in internationale filmcircuits. Hun post-dagboekpraktijken overstijgen het autobiografische en brengen het persoonlijke leven naar historische en ecologische dimensies. Vragen die hun films oproepen betreffen manieren van kijken, de processen van betekenisvorming in de cinema en hoe film een realiteit kan presenteren door realiteit, in de ontmoeting met het publiek.
“Ashes by Name Is Man” van Ewelina Rosińska is een stilistisch radicaal werk. In fragmenten en hun resonanties vormt het een intiem portret van de grootouders van de filmmaker, een formele studie van de katholieke kerk en een nieuwsgierige blik op beweging in het Poolse landschap. Het resultaat is een cinematografische manier van waarnemen die de latente muziek van de wereld laat opkomen, in haar tempo’s en intensiteiten. Een subtiele kritiek wordt voelbaar op een geloof dat niet alleen wordt beleefd, maar ook terugkijkt – door muren, door land, zijn levensvormen, generaties heen.
“Vultures” is één enkele filmrol van wat Rosińska een “ontmoeting” noemt met een groep vogels in vlucht. Terwijl de gieren boven cirkelen om de mensen beneden te zien, kaderen de mensen hen met hun camera. Wat zich ontvouwt is een imperfecte choreografie: cirkels in de lucht, rechthoeken vanaf de grond, elk achtervolgt en glipt langs het ander. Een levendig voorbeeld van een ecologische blik: wederzijds, instabiel en onopgelost zien.
“Still Free” is een bepalend voorbeeld van Vadim Kostrovs visie en methode: een cinema van diep intieme observatie, ambient duur en een open, niet-voorschrijvende aandacht voor het heden. Ten tijde van de opnames was het niet politiek in de letterlijke zin. In het kielzog van de Russische invasie van Oekraïne en de gedwongen ballingschap van de filmmaker, is het nu beladen met historische zwaarte, en laat zien hoe geschiedenis het alledaagse herschrijft. Wat ooit licht leek – een groep vrienden die in de zomer zwemt – leest nu als een kwetsbare interval, al overschaduwd door instorting. Kostrovs camera blijft hangen bij het veranderende licht, drijvend door de laatste uren van de schemering voor het donker. De tegenstellingen van vrijheid en beperking, en onze onderwerping aan geschiedenis en controle, verschijnen als regimes van tijd.
“Éveil” maakt deel uit van Kostrovs reeks stille MiniDV-kortfilms, gemaakt tijdens zijn ballingschap in Frankrijk. Wat we zien is een verlies van figuratie – van gebladerte naar lichte vormen – en daarmee een verlies van coördinaten, van subject en object. Toch suggereert de titel een tegengestelde beweging: een ontwaken, een perceptuele opening. De film durft in abstractie te blijven, geduldig wachtend tot het iets anders wordt. Wat zien we aan het einde van de wereld?
De vertoningen worden gevolgd door een Q&A met de regisseurs Ewelina Rosińska en Vadim Kostrov.

Eastern Neighbors Film Festival 2025
Discover more about the Eastern Neighbours Film Festival – where cinema from Eastern and Southeastern Europe takes centre stage. From 5 to 9 November 2025, explore the full line-up of films, events, and special guests featured in this year’s edition at Filmhuis Den Haag. For the full program, click here.