Thana Faroq, Hiba Darras, Jordi Welschen, Anas Qadamani
Slot 8: Dissonant Worlds - ROOTS
Check out 'How Shall We Greet the Sun', 'Schaduw van de Groene Dageraad', and 'The Elephant & The Room' in this slot at ROOTS Film Festival 2024.
Slot 8: Dissonant World consists of the following films:
How Shall We Greet The Sun (Thana Faroq) - This film explores the complex memories of women migrants, intertwining two poignant recollections: one from a friend in a refugee camp and another from the filmmaker's mother in Yemen. Through these memories, the film reflects on how past experiences of joy and loss shape identity, belonging, and the emotional exile that arises from the collision of these memories. Arabic spoken. 4 minutes.
Schaduw van de Groene Dageraad (Hiba Darras, Jordi Welschen) - A cult-member must choose between following his gut and trusting the people who have become his only family. Dutch spoken. 6 minutes.
The Elephant & The Room (Anas Qadamani) MTM curates - The Elephant & The Room is an essay film that examines the intersection of immigration, colonialism, and Western double standards, using the bizarre news of African elephants illegally migrating to Germany as a starting point. Through four chapters, the film delves into the colonial history between Western Europe and Africa, critiquing the political systems that perpetuate violence and inequality. English spoken. 14 minutes. TRIGGER WARNING: this film contains graphic images of war.
All films will be shown with English subtitles. The screening in Zaal 2 includes a Q&A with the makers, moderated by Filmhuis Den Haag.
Slot 8: Dissonant World bestaat uit de volgende films:
How Shall We Greet The Sun (Thana Faroq) - Deze film verkent de complexe herinneringen van vrouwenmigranten, waarin twee aangrijpende herinneringen met elkaar worden verweven: een van een vriendin in een vluchtelingenkamp en een van de moeder van de filmmaker in Jemen. Door deze herinneringen reflecteert de film op hoe ervaringen van vreugde en verlies identiteit, verbondenheid en de emotionele ballingschap vormen die ontstaat wanneer deze herinneringen botsen. Arabisch gesproken. 4 minuten.
Schaduw van de Groene Dageraad (Hiba Darras, Jordi Welschen) - Een cult-lid moet kiezen tussen het volgen van zijn intuïtie en het vertrouwen op de mensen die zijn enige familie zijn geworden. Nederlands gesproken. 6 minuten.
The Elephant & The Room (Anas Qadamani) MTM curates - The Elephant & The Room is een essayfilm die de kruising onderzoekt van immigratie, kolonialisme en Westerse dubbelstandaarden, met als uitgangspunt het bizarre nieuws over Afrikaanse olifanten die illegaal naar Duitsland migreren. Door vier hoofdstukken duikt de film in de koloniale geschiedenis tussen West-Europa en Afrika, en bekritiseert de politieke systemen die geweld en ongelijkheid in stand houden. Engels gesproken. 14 minuten. TRIGGER WARNING: deze film bevat zeer grafische beelden van oorlog.
Alle films worden vertoond met Engelse ondertiteling. De vertoning in Zaal 2 wordt gevolgd door een Q&A met de makers, gemodereerd door Filmhuis Den Haag.
ROOTS Film Festival
This December, ROOTS Film Festival returns for its seventh edition, celebrating The Hague’s filmmaking talent with screenings, discussions, and community connections. Hosted by Filmhuis Den Haag, the festival invites everyone to experience and support the creativity flourishing in their city.
Click here to see the full program.
Curated by Movies that Matter
Movies that Matter is an international film festival focused on films that address social issues and promote societal change. This year, the festival has selected two films from the ROOTS Film Festival lineup, highlighting the importance of social justice and human rights. 'The Elephant & the Room' is one of them:
''This bold essay film shades light on colonial practices throughout history, leading up to current times where the mechanism of (modern) colonialism are unraveled. The film paints a harsh and dark parallelism between Western Neo Colonialism and the violation of human rights. For MTM a reason to program the film, in the hope to stimulate the dialogue on political systems and mechanics of neocolonialism at the base of current conflicts.''