Paul Verhoeven
Paul Verhoeven, Filmer uit het Bezuidenhout
Op zondag 27 oktober verwelkomt Filmhuis Den Haag niemand minder dan Paul Verhoeven voor een exclusieve Q&A-sessie.
Op zondag 27 oktober heeft Filmhuis Den Haag de eer om Paul Verhoeven te verwelkomen voor een exclusieve Q&A-sessie. Dit unieke evenement biedt filmfans de kans om in gesprek te gaan met de wereldberoemde regisseur, bekend van iconische films zoals Turks Fruit, Soldaat van Oranje, Robocop, Basic Instinct en Elle. Speciaal voor deze gelegenheid vertonen we vijf van zijn vroege, Haagse korte films: Kopjes Koffie, De Zoen, Niets Bijzonders, Feest! en De Worstelaar. Een bijzondere kans om de roots van Verhoeven's oeuvre te ontdekken en al je vragen aan de meester zelf te stellen!
PROGRAMMA onder moderatie van Leendert de Jong, Hoofd Film bij Filmhuis Den Haag
Kopjes Koffie (1959- 3 min) & De zoen (1959-3 min)
Gesprek met Paul Verhoeven & cameraman Frits Boersma
Niets Bijzonders (1961-8,5 min) & Feest! (1963-27 min)
Gesprek met Paul Verhoeven & cameraman Frits Boersma
De worstelaar (1971 - 20 min)
Gesprek met Paul Verhoeven & producent Nico Crama
________________________________________
Kopjes Koffie (1959)
Regie en commentaar: Paul Verhoeven
Lengte: 3 min.
Met Marja Habraken & Jan Hulscher
Een experimenteel filmpje over de interactie tussen een vrouw en twee kopjes koffie: een vrouw zet twee kopjes koffie op tafel en staart vervolgens naar een van de kopjes. Ze ziet een reflectie van zichzelf in één van de kopjes. Deze reflectie neemt spookachtig plaats achter het tweede kopje koffie. Wat later is de reflectie weg maar is er ook een lepeltje van het kopje naar de tafel verhuisd.
De zoen (1959)
Regie en commentaar: Paul Verhoeven
Met Karin Hofkes & Jan Hulscher
Vingeroefening van Verhoeven over een vrouw die een man uitdaagt, zijn hand streelt en haar lippen tuit voor een zoen. Als zij de zoen ontwijkt, keert hij haar de rug toe waarna zij alsnog achter hem gaat staan en zijn gezicht streelt.
Niets bijzonders (1961)
Regie: Paul Verhoeven
Camera: Frits Boersma
Scenario: Jan van Mastrigt
Met: Jan van Mastrigt, Marina Schapers
Een man mengt zich op een avond tussen de mensen, en denkt na over zijn eigen relatie. Daarbij ziet hij zichzelf met zijn vriendin zitten aan een tafeltje, en daarnaast is hij gecharmeerd van een “zeldzame schoonheid” in het café, die hij ten dans besluit te vragen. Van Mastrigt speelde zelf de hoofdrol en met zijn voorkomen lijkt hij op een van de dwalende helden uit de Franse cinema, terwijl hij via een voice-over laconiek commentaar biedt. De film gebruikt een citaat van de Amerikaanse schrijver William Faulkner om de gedachtespinsels van de hoofdpersoon in werking te zetten, terwijl hij door een nachtelijke Den Haag naar zijn stamkroeg loopt.
Feest! (1963)
Regie: Paul Verhoeven
Producent: Frits Boersma
Camera: Ferenc Kalman Gall
Scenario: Jan van Mastrigt
Met: Yvonne Blei-Weissmann, Diek de Brauw, Pieter Jelle Bouman
In 1963 draait Verhoeven zijn laatste studentenfilm naar, wederom, een scenario van Jan van Mastrigt. Frits Boersma was ondertussen producent geworden en Verhoeven's leermeester Ernst Winar deed de camera. Feest! gaat over een verlegen jongen die verliefd wordt op een meisje van bij hem op school. Hij vraagt het meisje mee naar een schoolfeest. Wanneer ze daar zijn gaat alles mis als de schoolbullebak het onderonsje komt verstoren.
De film, die baadt in de Nouvelle Vague sfeer, werd succesvol en was de laatste film waar het drietal (Verhoeven, Boersma en Van Mastrigt) aan zouden werken.
De worstelaar (1971)
Regie: Paul Verhoeven
Producent: Nico Crama
Camera: Jan de Bont
Scenario: Kees Holierhoek
Met: Jon Bluming, Bernhard Droog Wim Zomer, Marielle Fiolet, Peter Faber
Een jongen heeft een geheime relatie met de vrouw van een zwaargewicht worstelaar. De bezorgde vader probeert met een weddenschap een einde te maken aan de affaire. Hij spreekt met Andries af dat deze een gevecht zal aangaan met de worstelaar. Als Andries verliest, zal hij de relatie verbreken.
De Worstelaar’ betekende ook het begin van een succesvolle samenwerking tussen cameraman Jan de Bont en Verhoeven die nog vele films samen zouden maken, waaronder ‘Turks Fruit’, ‘De Vierde Man’, en ‘Basic Instinct’.
Over Paul Verhoeven als Haagse filmmaker
Is Paul Verhoeven een Haagse filmmaker te noemen? Zeker! Verhoeven verhuisde met zijn ouders in 1943 naar het Haagse Bezuidenhout. In 1955 begon hij zijn studie wiskunde en natuurkunde aan de Rijksuniversiteit Leiden. Dit was ook het jaar dat hij zijn eerste amateurfilmpjes maakte, met een 16-millimeter camera die hij cadeau kreeg van zijn oom. Twee van zijn vingeroefeningen met film zijn bewaard gebleven: Kopjes koffie en De zoen, beide uit 1959. In 1961 regisseerde hij het in Den Haag gefilmde Niets bijzonders in de stijl van de Franse Nouvelle Vague, in 1963 gevolgd door Feest! Als locatie werd Verhoevens oude middelbare school gekozen. De laatste film uit dit Haagse eerbetoon aan Paul Verhoeven is De worstelaar, welke niet in Den Haag is opgenomen, maar wel is geproduceerd door de Haagse filmmaker en producent Nico Crama.
De aan Den Haag gelieerde kortfilms die Verhoeven tussen 1959 en 1971 maakte, kunnen gezien worden als historische documenten die niet alleen getuigen van het filmklimaat, of gebrek daaraan, in het Nederland van de jaren zestig en zeventig, maar ook het nodige laten zien van het leven op een Haagse middelbare school, van straatbeelden en van de veelbesproken seksuele revolutie in die periode. De vijf films die wij vertonen zijn ook van belang omdat ze een indruk geven van de ontwikkeling van Paul Verhoeven als filmmaker. Toen hem in 1975 zijn mening gevraagd werd naar de waarde van de korte film, was Verhoeven gedecideerd. Voor hem was de korte film geen doel op zich, maar een voorbereiding op de lange speelfilm. Het is een manier om naar de films in dit programma te kijken: als voorstudie voor Wat zien ik?, Turks Fruit, Keetje Tippel en Soldaat van Oranje, of zelfs Verhoevens Hollywood-producties.