Luàna Bajrami, Besim Sahatçiu
117 + Phantom Youth - ENFF
Discover the vibrant cinema of Kosovo: from tradition to transition.
-1759839032.jpg/1ddea9beaf90a0bafb679af7303827ff.jpg)
Discover the vibrant cinema of Kosovo: from tradition to transition, as Filmhuis Den Haag and Eastern Neighbours Film Festival present a special program exploring its stories, culture, and transformation. The program consists of the following films:
117 (by Besim Sahatçiu, Yugoslavia, 1976): An intimate look at the daily life of an Albanian family of 117 members in rural Kosovo in the 1970s.
This documentary holds a significant place in the history of Kosovo and Yugoslav cinema. Filmed in the village of Nevokaze, the film shows the everyday life of an Albanian family with 117 members, all in a joint household. Its value goes beyond ethnographic testimony as critics have labelled it as a "spiritual portrait of a nation". The Grand Prix award at the Belgrade Festival in 1978 confirmed its importance and aesthetic strength. However, reading this film today carries a different weight. Just a few years later, Kosovo entered a period of unrest, and during the 1990s, Albanians went through a period of repression and violence, which resulted in war. In this context, the harmonious images of family life in the film act as a record of the world before its disappearance, as an anthropological proof of lost continuity. Interestingly, the director Besim Sahatçiu was the grandfather of the singer Rita Ora, which gives this film an unexpected connection with contemporary pop culture. "117" remains one of the most important and beautiful ethnographic works of the Balkans.
PHANTOM YOUTH (by Luàna Bajrami, Kosovo & France, 2023): Two Kosovar girls leave their village to study in the capital, only to face the harsh reality of a country in turmoil, awaiting independence.
"Phantom Youth" opens a window into Kosovo in 2007, a country on the threshold of independence still shrouded in the shadows of its war-torn past. Seeing no prospect in remaining stuck in a village where they were born, two girls, Zoe and Volta, start their journey to Pristina, guided by the belief that the university will open the door to a freer, more just life. What they find is not the promised city, but a place where the wounds of war still hurt, institutions are broken, and the dreams of the young have no ground to grow. In that gap between hope and disappointment, they join the rebellious youth – a generation forgotten, spent in the silence of political calculations, but still determined to loudly demand the future that belongs to them. The film subtly combines an intimate portrait of growing up with a picture of a country still being born, opening the question: Can a generation lost in ruins find its own voice?
Ontdek de levendige cinema van Kosovo: van traditie tot transitie, terwijl Filmhuis Den Haag en Eastern Neighbours Film Festival een speciaal programma presenteren dat de verhalen, cultuur en transformatie van het land verkent. Het programma bestaat uit de volgende films:
117 (door Besim Sahatçiu, Joegoslavië, 1976): Een intiem portret van het dagelijks leven van een Albanese familie van 117 leden op het platteland van Kosovo in de jaren ’70.
Deze documentaire heeft een belangrijke plaats in de geschiedenis van de Kosovaarse en Joegoslavische cinema. Gefilmd in het dorp Nevokaze, toont de film het dagelijks leven van een Albanese familie met 117 leden, allen in één gezamenlijk huishouden. De waarde gaat verder dan etnografische getuigenis, aangezien critici het hebben bestempeld als een “spiritueel portret van een natie”. De Grand Prix op het Belgradese Festival in 1978 bevestigde het belang en de esthetische kracht van de film. Tegenwoordig krijgt het kijken naar deze film een andere lading. Slechts enkele jaren later kwam Kosovo in een periode van onrust, en in de jaren ’90 maakten de Albanezen een periode van repressie en geweld door, die resulteerde in oorlog. In deze context functioneren de harmonieuze beelden van het gezinsleven in de film als een document van de wereld vóór het verdwijnen ervan, als een antropologisch bewijs van verloren continuïteit. Interessant genoeg was regisseur Besim Sahatçiu de grootvader van zangeres Rita Ora, wat deze film een onverwachte verbinding met de hedendaagse popcultuur geeft. 117 blijft een van de belangrijkste en mooiste etnografische werken van de Balkan.
PHANTOM YOUTH (door Luàna Bajrami, Kosovo & Frankrijk, 2023): Twee Kosovaarse meisjes verlaten hun dorp om in de hoofdstad te studeren, maar worden geconfronteerd met de harde realiteit van een land in beroering, dat op onafhankelijkheid wacht.
Phantom Youth opent een venster op Kosovo in 2007, een land aan de vooravond van onafhankelijkheid, nog steeds gehuld in de schaduwen van zijn door oorlog verscheurde verleden. Omdat ze geen toekomst zien in het blijven in een dorp waar ze zijn geboren, beginnen twee meisjes, Zoe en Volta, hun reis naar Pristina, geleid door de overtuiging dat de universiteit de deur zal openen naar een vrijer en rechtvaardiger leven. Wat ze vinden, is niet de beloofde stad, maar een plek waar de wonden van oorlog nog steeds pijn doen, instellingen gebroken zijn en de dromen van de jeugd geen ruimte krijgen om te groeien. In dat spanningsveld tussen hoop en teleurstelling voegen ze zich bij de rebelse jongeren – een vergeten generatie, opgesloten in de stilte van politieke berekeningen, maar nog steeds vastbesloten luidruchtig het toekomst te eisen die hen toebehoort. De film combineert subtiel een intiem portret van opgroeien met het beeld van een land dat nog geboren wordt, en stelt de vraag: kan een generatie verloren in de ruïnes haar eigen stem vinden?

Eastern Neighbors Film Festival 2025
Discover more about the Eastern Neighbours Film Festival – where cinema from Eastern and Southeastern Europe takes centre stage. From 5 to 9 November 2025, explore the full line-up of films, events, and special guests featured in this year’s edition at Filmhuis Den Haag. For the full program, click here.