The Female Gaze

Filmhuis Den Haag presenteert in het kader van International Women's Day 2025: The Female Gaze
Filmhuis Den Haag presenteert rondom International Women’s Day een speciaal programma rond vrouwelijke makers. The Female Gaze viert vrouwen in het filmberoep en vertelt verhalen van vrouwen over de hele wereld. Van comedy tot drama tot horror: The Female Gaze is overal.
Waarom?
Ten eerste omdat dit stuk voor stuk vette films zijn, waarvan we een groot deel niet eerder gedraaid hebben. Ten tweede, omdat het nodig is. Zowel voor als achter de camera zijn vrouwen in de filmwereld ondergerepresenteerd. Dit gepaard met wereldwijde genderverschillen op het gebied van o.a. inkomen, gelijkheid en veiligheid maakt dat wij ons als Filmhuis Den Haag altijd sterk maken om de stemmen van vrouwen te laten horen en om hun blik op ons witte doek te laten zien. Dat doen we het hele jaar door, maar in maart nog eens flink extra.
Op het programma
In de hele maand maart draaien we moderne klassiekers geregisseerd door vrouwen. Je ziet onder meer het enerverende Girlhood van Céline Sciamma, lgbtqia+ comedy But I’m A Cheerleader van Jamie Babbit, Julie Dash’ Daughters of the Dust (van grote invloed op Beyoncé’s Lemonade) en Revenge, waarmee Coralie Fargeat zich al vóór The Substance bewees als spraakmakende regisseur van feministische horror.
Centraal op het programma staat het werk van Marleen Gorris, de Nederlandse filmmaker die met Antonia als eerste vrouwelijke regisseur een Oscar won. Haar films zijn stuk voor stuk verhalen over de belevingswereld van vrouwen, gemaakt in een tijd waarin dat allesbehalve vanzelfsprekend was.
Op 8 maart besteden we extra aandacht aan verhalen van vrouwen die urgent gehoord moeten worden. Als voorfilm zie je op deze dag de korte film Roya Was Here van Nafiss Nia, een ode aan de kracht van vrouwen die zich niet laten onderdrukken in Iran. Documentaire Writing Hawa is een aangrijpend portret van Afghaanse vrouwen in de voorafgaand aan en tijdens de terugkeer van het Taliban-regime.

Over Marleen Gorris
Marleen Gorris (geboren in 1948, Nederland) is een baanbrekende filmregisseur en scenarioschrijfster, bekend om haar feministische en maatschappijkritische films. Ze brak in 1982 door met De stilte rond Christine M., een radicale thriller over vrouwen, geweld en gerechtigheid. Haar films, waaronder Gebroken Spiegels (1984) en The Last Island (1990), zetten onderdrukking en machtsstructuren op scherpe, vaak poëtische wijze neer. In 1995 schreef ze filmgeschiedenis met Antonia, die als eerste Nederlandse film een Oscar won voor Beste Niet-Engelstalige Film.
Marleen Gorris belichaamt The Female Gaze in haar films door radicaal vrouwelijke perspectieven centraal te stellen en de traditionele, mannelijke filmblik uit te dagen. Haar werk verkent thema’s als patriarchale onderdrukking, vrouwelijke solidariteit en de strijd voor autonomie. In plaats van vrouwen te objectiveren, geeft ze hen stem, kracht en complexiteit. Haar cinematografie en narratieven laten zien hoe film niet alleen een reflectie is van de samenleving, maar ook een middel om deze te bevragen en te transformeren. Daarmee is ze een essentiële filmmaker binnen het programma The Female Gaze.
De Films van Marleen Gorris
Antonia (1995)
Marleen Gorris
Een krachtige ode aan vrouwelijke veerkracht en gemeenschap, waar een dorp vol vrouwen geschiedenis herschrijft.
De Stilte Rond Christine M. (1982)
Marleen Gorris
Drie vrouwen, één moord en een rechtszaak die meer onthult over de samenleving dan over de daad zelf.
Gebroken Spiegels (1984)
Marleen Gorris
In een wereld waar vrouwen onderdrukt worden, reflecteren de spiegels hun lot – gebroken en onontkoombaar.
The Last Island (1990)
Marleen Gorris
Een eiland, een groep overlevenden en de strijd tussen beschaving en instinct in een dystopisch sprookje.
Films in dit programma
But I'm a Cheerleader (1999)
Jamie Babbit
Een satirische en kleurrijke coming-of-age over queer identiteit en de absurditeit van conversietherapie.
Certain Women (2015)
Kelly Reichardt
Drie vrouwen navigeren het ruige landschap van Montana en de stille, onuitgesproken kracht van hun bestaan.
Daisies (1966)
Vera Chytilová
Een anarchistische explosie van kleur, chaos en feministisch verzet tegen een verstikkende samenleving.
Daughters of the Dust (1991)
Julie Dash
Een lyrische, visueel adembenemende vertelling over erfgoed, identiteit en vrouwelijke kracht op een Gullah-eiland.
Een Vrouw als Eva (1979)
Nouschka van Brakel
Een vrouw ontvlucht haar traditionele huwelijk en ontdekt vrijheid en liefde binnen de lesbische gemeenschap.
Fast Times at Ridgemont High (1982)
Amy Heckerling
Een levendige en eerlijke weergave van sociale druk en de weg naar volwassenheid in de vroege jaren ‘80.
Girlhood (2014)
Céline Sciamma
Een jonge vrouw zoekt haar plek tussen vriendschap, vrijheid en de verwachtingen van een harde Parijse buitenwijk.
Mustang (2015)
Deniz Gamze Ergüven
Vijf zussen vechten tegen onderdrukking en traditie in een poëtisch en aangrijpend verhaal over opgroeien.
Revenge (2017)
Coralie Fargeat
Een wraakthriller met stijl en bloed, waarin een vrouw één voor één haar belagers terugpakt.
September Says (2024)
Ariane Labed
Een mysterieus en intiem portret van verlangen en de grenzen van realiteit en fictie.
Writing Hawa (2025)
Najba Noori
Een persoonlijke en poëtische reis door het schrijven als daad van verzet en zelfbevrijding.