Najiba Noori
Writing Hawa
Veertig jaar na haar gearrangeerde huwelijk als kind begint Hawa eindelijk een onafhankelijk leven te leiden en leert ze lezen en schrijven. Echter, met de terugkeer van de Taliban aan de macht, worden haar dromen, samen met die van haar dochter en kleindochter, verwoest door nieuwe uitdagingen.

Gefilmd over een periode van vijf jaar is Writing Hawa het verhaal van drie generaties Hazara-vrouwen uit één familie in Afghanistan. Met unieke toegang en inlevingsvermogen legt regisseur Najiba Noori haar moeder Hawa en haar nicht Zahra vast in hun streven om zich te emanciperen van patriarchale tradities. Gedwongen tot een huwelijk als kind, is Hawa 52 jaar oud wanneer zij eindelijk begint met leren lezen en schrijven. Met de steun van haar dochter opent ze een klein textielbedrijf: ze zoekt naar traditionele Hazara-broderieën in de regio Bamiyan en verwerkt deze tot moderne jurken die ze in Kabul verkoopt. Uiteindelijk redt Hawa haar kleindochter Zahra uit de handen van haar mishandelende vader in een afgelegen dorp en brengt haar naar de hoofdstad. Daar studeren ze samen en maken ze plannen voor de toekomst. Maar de overname door de Taliban in augustus 2021 keert het leven van de drie vrouwen op zijn kop: Zahra moet terugkeren naar het dorp waaruit ze ontsnapte en Najiba wordt gedwongen het land te ontvluchten, waarna zij als vluchteling in Frankrijk gaat wonen. Op afstand helpt zij Hawa om te blijven strijden voor haar dromen.
Filmed over a period of five years, Writing Hawa tells the story of three generations of Hazara women from one family in Afghanistan. With unique access and deep empathy, director Najiba Noori captures her mother Hawa and her niece Zahra in their pursuit of emancipation from patriarchal traditions. Forced into marriage as a child, Hawa is 52 years old when she finally begins learning to read and write. With the support of her daughter, she opens a small textile business: she searches for traditional Hazara embroidery in the Bamiyan region and incorporates it into modern dresses she sells in Kabul. Eventually, Hawa rescues her granddaughter Zahra from the hands of her abusive father in a remote village and brings her to the capital. There, they study together and make plans for the future. But the Taliban takeover in August 2021 turns the lives of the three women upside down: Zahra is forced to return to the village she had escaped from, and Najiba is compelled to flee the country, eventually living as a refugee in France. From afar, she continues to help Hawa keep fighting for her dreams.