Tamara Stephanyan
Those from the Shore - Armenian films
Armenian asylum seekers wait in Marseille, caught between hope and despair. Balancing between their past in Armenia and the hope of a new life in France.
Marseille, 2014. Dozens of Armenian asylum seekers trying to survive while waiting for their application to be considered. For most of them, they have landed in Marseille by chance, at the desire of the whims of smugglers. It is difficult to know exactly how they arrived. Many evoke a long journey through forests, but their story has many holes, many approximations. Were they conducted across Europe without their knowledge? Do they keep a confusion about the journey to preserve the future? Unclear. All fled Armenia because, for one reason or another, they would incur a risk of imprisonment or death. One day, they decided to leave, they took few things in a suitcase, paid smugglers, and left behind them a country whose people have settled around the world for over a hundred years ... A country all described as desert, abandoned by its inhabitants, emptied of its life.
Now they are there and they have no choice: they would like to integrate in this new country, starting a new life here, but they must first wait until the court allows them to do so.
Forced stillness, impotence, they live in an in-between: between two countries, between two lives. In a time and abstract space, made of nothing, where their life escapes them completely. They float in Limbo, as formerly Christian souls that had not received the right to enter paradise, floating in this intermediate space - between Heaven and Hell.
Director biography
A film director born in Armenia, Tamara Stephanyan moved to Lebanon with her parents in the early 1990s and continued her studies at the National Film School in Denmark. She now lives in France and is considered to be the new voice of contemporary Armenian film. Her documentaries have been shown at various festivals, including, among others, Locarno, DokLeipzig, Festival La Rochelle Cinéma, Boston Film Festival, and the Film Festival della Lessinia. Her feature film, Embers (2012), premiered at the Busan International Film Festival in South Korea. She directed Those from the Shore (2016), winner of the prize for best documentary at the Boston Film Festival and the Amiens Film Festival. Village of Women (2019) won the Curatorium Cimbricum Veronense prize at the Film Festival della Lessinia in 2020. Today, Stepanyan teaches at the École Supérieure de Réalisation Audiovisuelle in Paris. She just finished shooting her first feature film Save the Dead.
Marseille, 2014. Tientallen Armeense asielzoekers proberen te overleven in afwachting van de behandeling van hun aanvraag. Voor de meesten van hen geldt dat ze bij toeval in Marseille zijn beland, aan de grillen van smokkelaars. Het is moeilijk om precies te weten hoe ze zijn aangekomen. Velen noemen een lange reis door de bossen, maar hun verhaal heeft veel gaten, veel benaderingen. Werden ze door Europa gevoerd zonder dat ze het wisten? Houden ze een verwarring over de reis om de toekomst veilig te stellen? Onduidelijk. Allen ontvluchtten Armenië omdat ze om de een of andere reden het risico liepen om gevangen genomen of gedood te worden. Op een dag besloten ze te vertrekken, ze namen weinig spullen mee in een koffer, betaalden smokkelaars en lieten een land achter, wiens volk zich al meer dan honderd jaar over de hele wereld heeft gevestigd ... Een land dat beschreven wordt als woestijn, verlaten door zijn inwoners, ontdaan van zijn leven.
Nu zijn ze daar en hebben ze geen keus: ze willen graag integreren in dit nieuwe land, hier een nieuw leven beginnen, maar ze moeten eerst wachten tot de rechtbank hen dat toestaat.
Gedwongen stilte, onmacht, ze leven in een tussenwereld: tussen twee landen, tussen twee levens. In een tijd en een abstracte ruimte, gemaakt van niets, waar hun leven hen volledig ontglipt. Ze zweven in het voorgeborchte, als voorheen christelijke zielen die niet het recht hadden gekregen om het paradijs binnen te gaan, zwevend in deze tussenruimte - tussen hemel en hel.
Biografie van de regisseur
Tamara Stephanyan, een in Armenië geboren filmregisseur, verhuisde begin jaren negentig met haar ouders naar Libanon en vervolgde haar studie aan de Nationale Filmschool in Denemarken. Ze woont nu in Frankrijk en wordt beschouwd als de nieuwe stem van de hedendaagse Armeense film. Haar documentaires zijn vertoond op verschillende festivals, waaronder Locarno, DokLeipzig, Festival La Rochelle Cinéma, Boston Film Festival en het Film Festival della Lessinia. Haar speelfilm Embers (2012) ging in première op het Busan International Film Festival in Zuid-Korea. Ze regisseerde Those from the Shore (2016), winnaar van de prijs voor beste documentaire op het Boston Film Festival en het Amiens Film Festival. Village of Women (2019) won de Curatorium Cimbricum Veronense prijs op het Film Festival della Lessinia in 2020. Tegenwoordig geeft Stepanyan les aan de École Supérieure de Réalisation Audiovisuelle in Parijs. Ze is net klaar met de opnames van haar eerste speelfilm Save the Dead.
Documentary Voices from the Armenian Highlands and Diaspora
On November 16th, Filmhuis Den Haag will showcase a selection of Armenian films as part of the Armenian Cultural Weekend. This special weekend is organized in celebration of the 40th anniversary of the Armenian Cultural Association Abovian. During this event, the rich Armenian culture will be highlighted, featuring a diverse program that allows visitors to explore the history, art, and traditions of Armenia. See the program here.