Various
Panel Memory - ENFF
Dive into the shifting sands of memory and identity in cinema with award-winning filmmakers Norika Sefa and Dragan Jovicevic, as they unravel the personal and collective stories that shape us.
PANEL: EXPLORATION OF INDIVIDUAL AND COLLECTIVE MEMORY IN CINEMA
The Panel "Exploration of individual and collective memory in cinema" takes as its starting point three exceptional films: Norika Sefa's short documentary Like a Sick Yellow (Between Film and Art), Dragan Jovicevic's hybrid docu-fiction Warm Film (Documentaries Open Debate, Memory in Cinema, LGBTQIA+) and Vlad Petri’s hybrid documentary Between Revolutions (Documentaries Open Debates, Memory in Cinema).
In Sefa's Sarajevo award-winning short, bad and beautiful things intertwine in old home VHS videos of a Kosovo girl. This leads to a new amalgamation of various elements, just as time, represented by repetitions and loops, ends in tragedy. In Jovicevic's feature, the director looks at the representation of queer identity in Yugoslav and Serbian cinema, how it developed, what shape it had, and how it reflected the society's idea of it in different eras, as well as how it is perceived today. Petri's FIPRESCI-awarded documentary at the Berlinale offers a unique view of two revolutions, composed of constructed memories through fictional letters exchanged between two friends - Zahra from Iran and Maria from Romania.
There are many connections between these three formally very different films. Individual and collective memory are as unreliable and constructed as fictional recollections, influencing each other: a person’s home videos will always colour their memories, while collective ideas, as perceived through cinema and media, distort an individual’s recollections and shape their view of particular issues. These and many other points provide rich material for the three filmmakers' exploration in this talk.
PANEL: VERKENNING VAN INDIVIDUEEL EN COLLECTIEF GEHEUGEN IN CINEMA
Het panel "Exploration of individual and collective memory in cinema" neemt drie bijzondere films als vertrekpunt: Norika Sefa’s korte documentaire Like a Sick Yellow (Between Film and Art), Dragan Jovicevic’s hybride docu-fictie Warm Film (Documentaires Open Debates, Memory in Cinema, LGBTQIA+) en Vlad Petri’s hybride documentaire Between Revolutions (Documentaires Open Debates, Memory in Cinema).
In Sefa’s bekroonde korte film vervlechten goede en pijnlijke herinneringen zich in oude thuisvideo's van een jonge vrouw uit Kosovo. Hierdoor ontstaat een nieuw geheel van verschillende elementen, waarbij tijd – voorgesteld door herhalingen en loops – eindigt in een tragedie. In Jovicevic's film onderzoekt de regisseur de representatie van queer-identiteit in de Joegoslavische en Servische cinema: hoe het zich ontwikkelde, welke vorm het aannam en hoe het de maatschappelijke ideeën daarover weerspiegelde in verschillende tijdperken, maar ook hoe het vandaag wordt waargenomen. Petri's met de Fipresci-prijs bekroonde documentaire, gepresenteerd op de Berlinale, biedt een uniek perspectief op twee revoluties, opgebouwd uit geconstrueerde herinneringen door fictieve brieven die worden uitgewisseld tussen twee vriendinnen – Zahra uit Iran en Maria uit Roemenië.
Er zijn vele raakvlakken tussen deze drie formeel zeer verschillende films. Individuele en collectieve herinneringen zijn net zo onbetrouwbaar en geconstrueerd als fictieve herinneringen en beïnvloeden elkaar: iemands thuisvideo’s zullen altijd hun herinneringen kleuren, terwijl collectieve ideeën, zoals waargenomen via cinema en media, de persoonlijke herinneringen vervormen en hun visie op bepaalde kwesties vormen. Deze en vele andere punten bieden rijke gespreksstof voor de drie filmmakers om in dit panel te verkennen.
Eastern Neighbors Film Festival
Welcome to the 16th edition of Eastern Neighbours Film Festival! The Eastern Neighbours Film Festival (ENFF) brings powerful, fresh cinema from Eastern and Southeastern Europe to The Netherlands, offering Dutch premieres and engaging discussions with filmmakers. For the full program, click here.